Home   De winkel   Projecten   Contact   Etalageveiling   Over ons Datum:











Welkom op de website van Portagora.





Jan van Esch, voormalig directeur PortAgora
Overleden 26 maart 2024

De mensheid heeft een van z'n grootste pleitbezorgers verloren.
En wij onze reisgenoot, geestverwant, inspirator, comrade-in-arms, rustig-rebelse collega in onderwijs, gemeenteraad en PortAgora, Kringloopwarenhuis.
Voor jou was niks onmogelijk. Jouw energie, warmte, ideeën, levensvreugde, je kalme bevlogenheid,
je letterlijk grenzeloze positiviteit waarmee je bruggen bouwde over afgronden die voor ieder ander onoverbrugbaar waren: Ze zullen voor altijd een voorbeeld voor me blijven.
We gaan die bruggen blijven bouwen, Jan. Jij hebt laten zien waarom en hoe.









Het Vrijwilligers project. Iedereen is welkom.










VEILING MAART 2024

Hoe kunt u bieden ?

Vul bij de kassa een biedformulier in.
Dit kan tot zaterdag 30 maart 16.00 uur.
of
Vul het veilingbriefje in, onderaan deze pagina.
Dat kan tot vrijdag 29 maart 17.00 uur
Tot slot leidt de veilingmeester op donderdag 30 november om 16.00 het laatste stukje van de veiling.
U kunt dan nog in de winkel komen (over)bieden.

1
Chinees beeld
Kunststof
Bieden boven €25
Hoogste bod €30
2
Japans theepotje.
Bieden boven €10
3
Bijzet tafeltje
Bieden boven €7,50
4
Beeldje
Bieden boven €10
Hoogste bod €10
5
Ets van Tilburg
Bieden boven €10
6
Schilderij Boerderij.
Bieden boven €10
7
Schilderij van een stadje
Bieden boven €10

Ga naar het contactformulier voor jouw bieding





Carola

manager in dienst. Carola is een aardige dame met veel ervaring in het sociale domein. Ze geeft ook blijk het winkelwezen goed te begrijpen en logistiek is haar op het lijf geschreven.
Leo

manager vrijwilliger. Leo doet zijn best. Heeft in zijn arbeidzame leven gewerkt als veldwerker, manager en beleidsadviseur in diverse instellingen van de verslavingszorg.
Ron

manager in dienst. Ron was ooit militair, heeft een stem als een generaal maar gedraagt zich als een solidaire soldaat. Hij is een fijne collega met verstand van van alles.
Roel

manager vrijwilliger. Ouwe getrouwe. Hij was er al bij in de Goirke straat. Eigenlijk is PortAgora zijn winkel en dat kun je merken ook. Na zijn diensten ziet de winkel er picobello uit!





Disclaimer m.b.t. openingstijden (zoals vermeld op andere online plekken)
PortAgora wordt, vaak met openingstijden, (automatisch) vermeld op diverse andere websites, zoals op Google, diverse ‘algemene’ kringloopwebsites, enz.
Het is voor ons helaas onmogelijk om de info m.b.t. onze openingstijden op deze websites continu actueel te houden,
ofwel doordat aanpassingen handmatig moeten worden doorgegeven op ‘al’ deze websites, elke keer dat er iets wijzigt (en dat is in deze tijden van corona nogal vaak),
ofwel doordat PortAgora überhaupt geen invloed heeft op (de info waarmee we op) deze websites (worden weergegeven),
en ook doordat we niet van álle online plekken waar we (blijkbaar) vermeld worden, het bestaan weten.

Aan de info m.b.t. openingstijden van PortAgora op websites en social media anders dan die van ons zelf
(www.portagora.eu, www.facebook.com/StichtingPortAgora, www.instagram.com/portagoratilburg, enz.)
kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.

De (enige) juiste info m.b.t. openingstijden staat (in principe) altijd op deze website en op onze Facebook-pagina.


AANNEMEN / OPHALEN EN BEZORGEN VAN GOEDEREN

Aannemen van spullen Wij nemen bijna alle spullen aan, behalve speelgoed, boeken, wasmachines en gasfornuizen.
Wij zijn blij met de spullen waar u afscheid van neemt!
Maar om logistieke redenen kunnen we niet alles aannemen of bij u ophalen.
Voor alle spullen die wij in de winkel of bij u thuis in ontvangst kunnen nemen, moet gelden dat ze verkoopbaar zijn.
Voor ons betekent verkoopbaar:

de spullen zijn heel, compleet en schoon
de spullen zijn bruikbaar
de spullen zijn nog aantrekkelijk genoeg om snel/makkelijk weer verkocht te worden
In alle gevallen geldt: onze medewerker die uw spullen aanneemt of ophaalt,
epaalt ter plekke of ze voldoen aan onze criteria en dus of ze wel of niet worden aangenomen.
Twijfelt u of we de spullen die u wilt aanbieden, zullen aannemen, neem dan eerst even contact met ons op: 013-5457377 / info@portagora.eu

Klik hier voor info en plattegrond m.b.t. het inleveren van uw spullen bij PortAgora aan de Jittastraat

BEZORGEN EN OPHALEN

De goederen worden bij u thuis opgehaald of bezorgd op maandagochtend en vrijdagochtend tussen 10.00 uur en 13.00 uur
en op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur.

M.b.t. bezorgen van spullen bij u thuis gelden de volgende spelregels :

Het dagdeel en de tijdspanne worden in overleg met u in de winkel afgesproken.
De kosten van het bezorgen van gekochte spullen aan huis zijn:
€ 10,- voor bezorging in Tilburg, Berkel-Enschot, Udenhout, Goirle
€ 15,- voor bezorging in Oisterwijk, Moergestel, Hilvarenbeek, Riel, Hulten, Rijen, Gilze, Loon op Zand, De Moer, Dongen, Waalwijk
€ 15,- + € 0,50 per kilometer voor bezorging buiten bovengenoemde gemeenten
U betaalt de bezorgkosten meteen bij het afrekenen van de gekochte spullen in de winkel.

Niet op de begane grond? We brengen grote en/of zware spullen alleen naar binnen en naar boven als er een lift aanwezig is.
M.b.t. ophalen van spullen bij u thuis gelden de volgende spelregels:

Maak een ophaal-afspraak bij voorkeur telefonisch (013-5457377) of in de winkel.
Dan kunnen meteen alle details (dag en tijdstip, het soort spullen, hoeveelheid/volume/grootte, locatie, situatie ter plekke etc.) besproken worden.
Zorg dat de spullen op het afgesproken tijdstip klaar staan, en – indien nodig en mogelijk – goed verpakt of ingepakt zijn.
Niet op de begane grond? We nemen grote en/of zware spullen alleen mee als er een lift aanwezig is.
Onze medewerker kan ter plekke nog beslissen om (bepaalde) spullen niet mee te nemen, ook als de spullen al door u naar de begane grond zijn gebracht.

GARANTIE / RUILEN EN OVERIGE SPELREGELS

Wij geven geen garantie; alle artikelen worden – binnen onze (technische) mogelijkheden – door ons gecheckt voor ze de winkel in gaan.
Daarnaast kunt u, vóór aanschaf, veel artikelen in de winkel zelf testen/nakijken
Wij nemen alleen in overleg goederen terug; u krijgt dan een tegoedbon die u in de winkel kunt besteden of u krijgt geld terug.
U kunt bij ons niet méér dan het aankoopbedrag pinnen
Medewerkers van PortAgora kunnen u vragen uw tas door hen te laten controleren
Fooien gaan naar ‘Het PortAgora Project van de Maand’


Er zijn interviews gehouden met een
manager en een aantal vrijwilligers.
Klik op een foto om een interview te lezen.

1. Vrijwilligster Lidwien.
2. Vrijwilligster Annemiek.
3. Vrijwilliger françois.
4. Vrijwilligers Peter en Anita.
5. Vrijwilliger Harrie.
6. Manager Carola.
Vrijwilligersbeleid.

Uitgangspunt:

Portagora kan niet bestaan zonder vrijwilligers.

Dit uitgangspunt weegt zo zwaar, dat een goed beleid noodzakelijk is.

Voorstel over de inhoud van het nieuwe document.

1. Werving en selectie
1.1. Het aannemen van een vrijwilliger zal zoveel mogelijk door
dezelfde persoon/personen gedaan worden en zal volledig
geprotocolleerd zijn.
1.2. De motivatie van de vrijwilliger; wat wil en kan de vrijwilliger.
1.3. De kwaliteiten van de vrijwilliger
2. Positie van de vrijwilliger in de instelling
3. Verantwoordelijkheden van de vrijwilliger
4. Verantwoordelijkheden van de instelling
5. Rechten en plichten van de vrijwilliger
6. Rechten en plichten van de instelling

1. Werving en selectie

Voor zover ik het kan overzien is een actieve wervingscampagne op korte termijn niet noodzakelijk.
Blijkbaar gaat er voldoende mond tot mondreclame door de stad en zien bezoekers wellicht de mogelijkheid om ook als vrijwilliger hier te komen werken.
Voor zover nog niet/nooit gedaan, lijkt het mij nuttig aan iedere nieuwe kandidaat te vragen hoe hij/zij dit vrijwilligerswerk op het spoor is gekomen.
Op het moment dat er een tekort aan vrijwilligers dreigt en/of ontstaat en de ‘natuurlijke aanwas’ opdroogt, is wellicht actieve werving noodzakelijk.
De manier waarop dat gestalte krijgt, laat ik hier open.

1.1
Met instemming van het management houdt iemand zich bezig met het vrijwilligersbeleid. Die persoon wordt door het management aangewezen.

1.2
Spreekt voor zich want de kandidaat vertelt.

1.3
Aan de hand van de antwoorden op vraag 1.2 wordt besproken op grond van wat de kandidaat kan en wil,
welke kwaliteiten geschikt zijn voor de nieuwe positie in de organisatie.

2. In overleg wordt bepaald wat de vrijwilliger gaat doen en op welke dagen op welke uren rekening houdend met 1.3

3 – 6

De volgende punten zijn overgenomen uit:

www.pep-eboek.nl
de praktische gids voor organisaties die met vrijwilligers werken

• De mate van organisatie
• De mate van verplichting
• De mate van vergoeding
• De mate van belang voor anderen of de samenleving c.q. van eigen belang

Mate van organisatie

De eerste pijler is die van de mate van organisatie. U kunt vrijwilligers bijvoorbeeld eenmalig vragen iets voor uw organisatie te doen.
De vrijwilliger zal dan relatief weinig organisatie ervaren. Wel gebeurt het vrijwilligerswerk binnen een organisatie; een juridische rechtsvorm.
Vanuit het perspectief van de participatiesamenleving, met de oproep van de koning aan iedereen om zorg te dragen voor zichzelf,
de naasten en de omgeving, leidt deze kwestie tot vragen.
Stel dat u tien uur per week klusjes doet voor uw buurvrouw aan de rechterzijde en tien uur per week voor de buurvrouw aan de linkerzijde.
De vraag is of dit te kwalificeren valt als vrijwilligerswerk. Immers, van een georganiseerd verband is in principe geen sprake.
Wel doet u het structureel en bent u vrijwillig twintig uur per week van uw tijd kwijt. Ook zorgt u daarmee voor het welzijn van anderen,
wat gezien kan worden als maatschappelijke winst.
De vraag die zich opdringt is of iemand die zo voor de buurvrouwen zorgt,
nog verleid moet worden tot het verrichten van vrijwilligerswerk of mantelzorg in georganiseerd verband zoals bij Portagora.

Mate van verplichting

De tweede pijler is de mate van verplichting. Het woord vrijwilligerswerk zegt het al, het is vrijwillig.
Maar stel dat iemand wordt verleid tot het verrichten van vrijwilligerswerk om niet gekort te worden op de bijstand: dan is er sprake van een tegenprestatie en valt ook dit begrip te betwisten.
De tegenprestatie is de volledige bijstand.
Ook maatschappelijke stages kunnen worden gezien als een verplichting vanuit de onderwijsinstelling.
De praktijk wijst voorts uit dat in verschillende verenigingen de contributie hoger is voor diegenen die naast de sport geen vrijwillige activiteiten uitvoeren als bardienst of vervoer van jonge sporters.
Kortom, er is sprake van een steeds verder gaande verplichting tot het verrichten van vrijwilligerswerk. Daar mag en kunt u natuurlijk van denken wat u wilt.
Het biedt in elk geval kansen. Immers, die groepen mensen die verleid worden tot vrijwilligerswerk, al dan niet onder een bepaalde mate van dwang, zijn potentiële vrijwilligers.
Waarom zou u zich als organisatie niet kunnen richten op bijstandsgerechtigden als vrijwilliger? Of gebruikmaken van een klas studenten om het lokale dierenboerderijtje op te knappen?
Toegegeven, begeleiding is misschien nodig, maar u krijgt er ook iets voor terug.

Mate van vergoeding

De derde pijler is die van de mate van vergoeding. Vrijwilligers kunnen naast een onkostenvergoeding ook nog een vrijwilligersvergoeding ontvangen.
Vooral voor burgers die het financieel moeilijk hebben kan dit een waardevolle incentive zijn, waardoor ze wellicht met vrijwilligerswerk zullen beginnen.
Maar ook bepaalde oproepen of suggesties om aan vrijwilligerswerk te gaan doen bevatten een element van vergoeding. Wie niet wordt gekort op een bijstandsuitkering als hij of zij vrijwilligerswerk uitvoert,
wordt daar in principe voor vergoed. Ook hiervan kunt en mag u alles denken, het bevat weer kansen. De valkuil is dat deze vrijwilligers misschien minder intrinsiek gemotiveerd zijn,
maar dat kan veranderen als er goede begeleiding en waardering zijn.
Voor ons betekent dat, dat ik voorstel om de vrijwilligersvergoeding te handhaven zoals die nu is. Het puntensysteem!

Mate van eigenbelang of belang voor anderen

De vierde en laatste pijler is die van de mate van eigenbelang of van belang voor anderen of de samenleving. Vrijwilligers vragen zichzelf steeds meer af: what’s in it for me?
Vrijwilligerswerk kan ook wel degelijk hun eigen doelen dienen. Denk aan een jonge ICT’er die een portefeuille wil opbouwen. Of een ZZP’er die een nieuwe sector wil ontdekken.
In beide gevallen kan vrijwilligerswerk een mooi opstapje zijn. Is daar iets mis mee? Niet per se, maar u moet er rekening mee houden dat deze vrijwilligers niet lang aan uw organisatie gebonden zullen zijn.
Als ze hun doelen hebben bereikt houdt het vaak op. Wel heeft u er bijvoorbeeld een mooie gratis website voor in de plaats gekregen of een gedegen adviesnota.
Als dat uw organisatie vooruit heeft geholpen, geldt dat in principe ook voor anderen of de samenleving. Het eigenbelang heeft echter voorop gestaan.

Er worden regelmatig individuele gesprekken gevoerd met de vrijwilligers.
Qua onderwerpen met iedereen hetzelfde gesprek, zodat via de verslaglegging onderlinge vergelijkingen kunnen worden gemaakt.

Voor ieder gesprek wordt uitgelegd wat mijn rol en positie is binnen Portagora en uitleggen wat de bedoeling is van het te voeren gesprek.
Ook geef ieder gesprek een code die ik van te voren heb gekoppeld aan de namen van de vrijwilligers.
Zo kan ik in een gecodeerd verslag de elementen a,b,c, etc naast/bij elkaar zetten en vergelijken. Het verslag is op die manier geanonimiseerd.

De lijst met namen – codes worden goed en veilig bewaard.

Naam:
Leeftijd:
Telefoon:
Burgerlijke staat:
Email:
Gesprekscode:

  1. wat is de reden dat je bent komen werken bij Portagora
  2. wat waren je verwachtingen
  3. wat is daarvan uitgekomen
  4. zijn je verwachtingen nog hetzelfde of zijn die anders geworden
  5. wat is er met je afgesproken over je werkzaamheden
  6. hoe gaat het met die werkzaamheden nu
  7. hoe tevreden ben je met de werkzaamheden
  8. hoe voel je je in de vrijwilligersgroep
  9. wat vind je van de begeleiding en de leiding die je krijgt
  10. zou jij iets anders willen of wil je de situatie zien veranderen of mag alles blijven zoals het is.
  11. wil je nog iets zeggen of is alles gezegd.
Dank je voor je medewerking








Menss en PortAgora

PortAgora verzorgt vanaf 1 januari 2024 trajecten voor deelnemers van Menss.

Wat is Menss?

Menss is de afkorting van Meedoen en Sociale Stijging.

Menss is een organisatie die mensen op weg helpt die hulp nodig hebben.

‘Soms loopt je leven anders dan gedacht. Een beetje hulp kun je dan wel gebruiken.

Wij helpen je om de eerste stappen te zetten. Op weg naar een fijner leven, waarin je ergens bij hoort en meedoet op de manier die bij jou past.’
Bij Menss zijn 11 verschillende organisaties aangesloten, waaronder dus PortAgora.

Dit doet Menss

‘Gewoon lekker meedoen aan een activiteit waarbij je andere mensen ontmoet.

Dat kan zijn (vrijwilligers-)werk of een cursus volgen. Wanneer je start bij een van onze organisaties, krijg je eerst een kennismakingsgesprek.

We bekijken samen met jou wat je wilt en hoe je dat bereikt.’

Menss bestaat uit de volgende organisaties: ContourdeTwern, Feniks, Krachtcentrale 013, MST, Broodje Aap Linke Soep, Groeituin013, SK013, Het Rondetafelhuis, Quiet Tilburg, PortAgora en Groeigoed013.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een Menss-traject bij PortAgora, kijk dan op de website van Menss Tilburg of mail naar info@portagora.eu